Sifat Jaiz Allah Swt

Friday, May 14, 2021 Pak Dedek 0 Comments

Foto oleh Haydan As-soendawy dari Pexels

Jaiz menurut bahasa artinya boleh atau bisa berbuat apa saja. Sifat jaiz adalah sifat kebolehan, kekuasaan Allah untuk berbuat atau tidak berbuat sesuatu. Hal ini merupakan wewenang sepenuhnya (mutlak) bagi Allah.

Mengimani sifat jaiz Allah adalah mempercayai dengan sepenuh hati bahwa Allah (boleh) berbuat sesuatu atau tidak. Disamping sifat sifat wajib dan mustahil bagi Allah ada lagi sifat boleh atau sifat jaiz yang dimiliki oleh Allah SWT. Boleh atau mungkin bagi Allah menjadikan sesuatu itu ”ada” atau boleh atau mungkin membuatnya ”tidak ada”, maksudnya disini boleh melakukannya atau meninggalkannya. Allah sangat berkuasa untuk membuat sesuatu atau meninggalkannya. Contohnya, boleh atau mungkin bagi Allah menciptakan langit, bumi dan matahari dll dan dilain fihak boleh atau mungkin juga bagi Allah untuk tidak menciptakannya.

Tidak wajib bagi Allah membuat sesuatu seperti menghidupkan atau mematikan tapi Allah mempunyai hak mutlak untuk menghidupkan atau mematikan.

وَرَبُّكَ يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَيَخْتَارُ مَا كَانَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ سُبْحَانَ اللَّهِ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ

Dan Tuhanmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari apa yang mereka persekutukan (dengan Dia). (al-Qashash 68)

Baca Juga  Sifat Wajib Bagi Allah, dan Sifat Mustahil Bagi Allah

0 Comments:

BLOG_CMT_createIframe('https://www.blogger.com/rpc_relay.html', '0');